Megnöveli a bőrdaganatok kockázatát a foszfátban gazdag étrend

[origo] | 2010. 03. 25., 11:01
A magas foszfátbevitel elősegítette bőrdaganatok kialakulását - állítják a Cancer Prevention Research című folyóirat hasábjain az Emory Orvosi Egyetem munkatársai, akik állatkísérlettekkel igazolták feltevésüket.

A kutatók dimetil-benzantracént (a cigaretta egyik rákkeltő anyaga) fecskendeztek a kísérleti egerekbe bőrébe, miután előzőleg magas (1,2 százalék), illetve alacsony (0,2 százalék) foszfáttartalmú étrenden tartották őket. A magas foszfáttartalom 50 százalékkal növelte a bőrben a papillómák kialakulását.


A foszfát alapvető élelmiszeri összetevő, mely a csontokban kalciummal képez komplexet, a DNS vázát alkotja, valamint a sejtek energetikájához nélkülözhetetlen. A foszfátcsoport a különböző enzimek szabályozásában vesz részt, ezért szerepe alapvető a daganatok kialakulása során észlelt szabályozási zavarokban. Dr. George Beck, a tanulmány szenior szerzője szerint emiatt a megváltozott foszfátszint maga is felboríthatja ezeket a kémiai szabályozási köröket.


A közegészségügyi vizsgálatok szerint az elmúlt 30 évben a foszfátbevitel emelkedése figyelhető meg, ami részben a táplálék-kiegészítőknek köszönhető. Ezenfelül foszfátot tartalmaznak a húsfélék, bizonyos pékáruk, illetve üdítő italok is.


A szerzők megállapították, hogy a kísérletekben naponta alkalmazott magas beviteli dózist emberekre vetítve (1800 milligramm) sokan elérik, vagy meghaladják. Az alacsony dózis emberek esetén 500 milligrammnak felel meg. Koreai kutatók állatkísérletes modellben hasonló összefüggést találtak a tüdőrák kialakulásával kapcsolatban.


Beck és munkatársai először arra figyeltek fel, hogy a magas foszfáttartalom elősegíti a csontsejtek osztódását, mely számos olyan fehérjén keresztül történik, ami a daganatok kialakulásában is szerepet játszik. Megfigyelték továbbá a bőrben az N-Ras nevű fehérje aktivációját, melynek szabályozási zavara daganatokhoz vezet.


A foszfát bélből való felszívódását befolyásolja a táplálék összetétele, illetve vannak nemtől, kortól, fizikai aktivitástól függő sajátságok. A foszfát ajánlatos dózisát gyermekkorban 1250 mg-ban, felnőttkorban 700 mg-ban határozzák meg, azonban az amerikaiak átlagos fogyasztása 1334 mg.


Medipress

hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Nap tippje

Forrás: iStockphoto

Sót a szájba!

Torokfájásra, szájfekélyre vagy egyszerűen csak a fertőzések megelőzésére remek megoldás a sós vizes öblögetés.

Még több tipp »

Legújabb hozzászólás

Legolvasottabb cikkek

Szilvi75 // 2010 // feb // 23

Bocsánat, most látom csak, hogy hölgy írta a cikket. Még szomorúbb vagyok, már csak a cím miatt is. Egy kérdőjel a végén esetleg javított volna valamicskét, de ez a kijelentő mód.H...

Gyerekvállalás: 22 hónap türelem az apától (38)
Erika0000 // 2011 // okt // 02

Az én apukámnak izületi gyulladása volt,ujjak,váll,könyök,forgó,térd,boka,már alig tudott mozogni.Elmentünk magán orvoshoz és felirt olyan fájdalomcsillapitó gyulladáscsökkentőt am...

Túladagolja az országot a vitaminguru (142)
ann16 // 2010 // máj // 11

Érdekes dolgok ezek...Az orvosom szerint a sárgatest hormon nem csinál kárt...ezért ajánlják a szoptatós anyukáknak is. Átmegy az anyatejbe valamennyi belőle , én ezért nem szedte...

A nőgyógyász rémtörténete a tamponhasználatról (53)
durcika // 2010 // okt // 12

Msn címem: ojuna@windowslive.com email címem:ojuna@freemail.hu

A világ legkövérebb emberének utolsó esélye (23)
Dr.Pizza // 2010 // nov // 09

Kedves Papp Anikó, ne törődjön senkivel, legyen önmaga. Azt nem vehetik el. De ha a szomszédom állandóan tiroli ruhában járna, én is furcsállanám egy idő után...

Mitől függ, hogy gyerekünk menő vagy nem-menő lesz-e az osztályában? (13)
A LifeNetwork szerkesztősége környezetbarát, hőszivattyús irodaházban működik.