Szívbarát eper

Tomsits Tímea | 2008. 01. 15., 11:07
Amellett, hogy nagyon finom és tele van tápanyagokkal, a Harvard Egyetem kutatói szerint még a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát is csökkenti az eper. Legújabb kutatásuk szerint ugyanis azok, akik sok epret fogyasztanak, védik ereiket a gyulladástól, így megelőzik az érelváltozások miatt kialakuló súlyosabb szövődményeket.
Howard Sesso és munkatársai (Harvard Egyetem Orvostudományi Kar, Népegészségtani Intézet) 27 000 nő étkezési szokásainak elemzése, valamint laboratóriumi vérvizsgálatok alapján jutottak arra a következtetésre, hogy az eper csökkenti az erek gyulladását. Eredményeiket a Journal of the American College of Nutrition című folyóiratban tették közzé.

A kutatók az erek gyulladását egy C reaktív protein (CRP) nevű fehérje vérszintjének mérésével állapították meg. A magas CRP-szint számos kutatás eredményei alapján az érelmeszesedés, a szívbetegségek és az agyérkatasztrófa fontos rizikófaktorának számít. Az Amerikai Kardiológus Társaság és az Egyesült Államok Közegészségügyi Központjának közös irányelvei alapján a 3 mg/l feletti CRP érték már kockázati tényezőnek számít a szívbetegségek szempontjából.

Az egy hónap alatt epret egyáltalán nem fogyasztó nők körében 14-szer nagyobb valószínűséggel találtak emelkedett CRP-szintet, mint az epret hetente legalább kétszer evő hölgyek esetében. Nem meglepő, hogy a legtöbb epret fogyasztó nők általánosságban is sokkal egészségesebben éltek; ők átlagosan naponta kétszer annyi zöldséget és gyümölcsöt ettek, mint epret nem fogyasztó társaik, étrendjük így sokkal több fontos tápanyagot, például rostokat, C-vitamint, káliumot és folsavat tartalmazott. Kevesebben is dohányoztak és többen sportoltak közülük, illetve koleszterinszintjük (az összes és az LDL, vagy más néven "rossz" koleszterin) is többnyire alacsonyabb volt.

Sesso szerint az eper számos kulcsfontosságú tápanyagot és ún. fito- (azaz növényekben található) tápanyagot tartalmaz, melyek szerepet játszhatnak szívünk egészségének fenntartásában. Más közleményekben már azt is bizonyították, hogy az eper magas tápanyag- és antioxidáns-tartalma nemcsak a szívbetegségek, hanem bizonyos daganattípusok ellen is véd.

[origo] egészség
hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Nap tippje

Forrás: iStockphoto

Sót a szájba!

Torokfájásra, szájfekélyre vagy egyszerűen csak a fertőzések megelőzésére remek megoldás a sós vizes öblögetés.

Még több tipp »

Legújabb hozzászólás

Legolvasottabb cikkek

Szilvi75 // 2010 // feb // 23

Bocsánat, most látom csak, hogy hölgy írta a cikket. Még szomorúbb vagyok, már csak a cím miatt is. Egy kérdőjel a végén esetleg javított volna valamicskét, de ez a kijelentő mód.H...

Gyerekvállalás: 22 hónap türelem az apától (38)
Erika0000 // 2011 // okt // 02

Az én apukámnak izületi gyulladása volt,ujjak,váll,könyök,forgó,térd,boka,már alig tudott mozogni.Elmentünk magán orvoshoz és felirt olyan fájdalomcsillapitó gyulladáscsökkentőt am...

Túladagolja az országot a vitaminguru (142)
ann16 // 2010 // máj // 11

Érdekes dolgok ezek...Az orvosom szerint a sárgatest hormon nem csinál kárt...ezért ajánlják a szoptatós anyukáknak is. Átmegy az anyatejbe valamennyi belőle , én ezért nem szedte...

A nőgyógyász rémtörténete a tamponhasználatról (53)
durcika // 2010 // okt // 12

Msn címem: ojuna@windowslive.com email címem:ojuna@freemail.hu

A világ legkövérebb emberének utolsó esélye (23)
Dr.Pizza // 2010 // nov // 09

Kedves Papp Anikó, ne törődjön senkivel, legyen önmaga. Azt nem vehetik el. De ha a szomszédom állandóan tiroli ruhában járna, én is furcsállanám egy idő után...

Mitől függ, hogy gyerekünk menő vagy nem-menő lesz-e az osztályában? (13)
A LifeNetwork szerkesztősége környezetbarát, hőszivattyús irodaházban működik.