Mitől függ, hogy gyerekünk menő vagy nem-menő lesz-e az osztályában?

[origo] | 2009. 12. 23., 11:22
Mióta léteznek iskolák, mindig voltak és lesznek népszerű és kevésbé népszerű diákok. De míg korábban csak elvétve hallottunk arról, hogy a népszerűek terrorizálják nem-menő társaikat, az elmúlt években egyre gyakoribb az ilyen hír. Vajon mitől lesz egy diák népszerű: elegendő, hogy jó géneket örökölt, vagy valami más is kell hozzá?
Forrás: iStockphoto.com

Amikor a népszerűekkel elszalad a ló

"A mobbing nagyon gyakori jelenség, csak általában nem kerül nyilvánosságra. A gyerekek/felnőttek mindig a leggyengébb áldozatot választják ki, akit piszkálni lehet. Azon emberek, akiket piszkálnak, más helyzetekben is gyakran válnak áldozattá, jellemzően arról panaszkodnak, miért mindig őket pécézik ki, miért mindig őket bántják a többiek. Rajtuk általában látszik, hogy tipikus 'áldozatok', nem tudnak jól védekezni, nem tudják megvédeni magukat. Az ilyen védtelen emberek megalázása olcsó örömet okoz kínzóik számára, és mivel nehezen derül ki, így sokáig folytathatják kisstílű játékukat" - magyarázta szakértőnk, Dr. Fehér Gabriella.

 

Az általános iskola felső tagozatában vagy a középiskola kezdetén rendszerint nagyon hamar kialakul, hogy kikből lesznek az osztály népszerű, "menő" diákjai és kikből a kívülállók, akik sokszor mindent megtennének, hogy bekerüljenek a menők körébe. A menők mindig a megfelelő ruhákat hordják, mindig megfelelő a frizurájuk, és nem töltik az idejüket olyan cikis dolgokkal, mint a tanulás, az iskolai kórus vagy a csillagász szakkör.

 

A népszerű diákok a legtöbbször megelégszenek azzal, hogy levegőnek nézik a kevésbé népszerűeket, azonban egyre gyakrabban fordul elő az is, hogy testileg vagy lelkileg terrorizálják őket. A nem-menőknél emiatt gyakran alakul ki szorongás, mely számos módon megnyilvánulhat.

 

Örökletes lehet a népszerűség

 

A Harvard és a Kalifornia Egyetem kutatói egy- és kétpetéjű ikreket vizsgáltak számítógéppel modellezett társas környezetben és megállapították, hogy a népszerűségre való hajlam legalább részben öröklött. A gének és a szociális kapcsolatok hálójában történő elhelyezkedés között szoros kapcsolat áll fenn, vagyis részben már születésünkkor eldől, hogy sok baráttal a kapcsolati háló közepén, vagy kevesebbel a szélén fogunk később elhelyezkedni - állapítja meg az amerikai tudományos élet meghatározó lapjában, a Proceedings of the National Academy of Sciences című folyóiratban megjelent tanulmány.

 

A cikk nem határozza viszont azt meg, hogy pontosan mi tesz valakit népszerűvé - egyetlen gén, vagy több gén egy bizonyos kombinációja? Ha valaki szép, nyitott és társaságkedvelő, akkor automatikusan ott ülhet a menők között? Ha a népszerűség a génekben rejlik, akkor nem csoda, hogy az attraktív, nyitott szülők gyermekei is ezekkel a tulajdonságokkal bírnak, míg más szülők a befelé fordulás, a tudásszomj vagy a szégyenlősség génjeit adják át gyermekeiknek, akik így kevésbé lesznek népszerűek.

 

Aki szép vagy szabályszegő, az népszerű is?

 

Számos vizsgálat bizonyította, hogy a vonzó külsővel rendelkező embereket máshogyan ítéli meg környezetük, mint kevésbé szerencsés kinézetű társaikat. Már gyermekkortól kezdve a külső alapján választunk barátokat. A tanulmányok azt is igazolták, hogy a kevésbé attraktív megjelenés együtt jár a kedvezőtlenebb megítéléssel, a vonzó emberek viszont gyakran azt az (esetleg hamis) érzetet keltik, hogy kedvesebbek, barátságosabbak és jobban értik a dolgukat.

 

A népszerűség azonban nemcsak a vonzó megjelenésben rejlik. A népszerű emberek általában számos más olyan tulajdonsággal rendelkeznek, amely barátként kívánatossá teszi őket. A Journal of Personality and Social Psychology (Személyiség- és Szociálpszichológiai Szemle) című folyóiratban megjelent egyik tanulmányban a Michigani Állami Egyetem kutatói arról számoltak be, hogy a vizsgált főiskolás fiúk közül társaik azokat tartották a legnépszerűbbnek, akik az impulzivitással és a szabályok megszegésével kapcsolatos egyik gént hordozták. Ők azok, akik a leggyakrabban kezdeményeznek valamilyen törvénybe ütköző dolgot, nem tisztelik a tekintélyt, illetve szegik meg a szabályokat. Korábban már kimutatták, hogy a tizenévesek között a szabályszegők a népszerűek, ez az első olyan kutatás, amely a viselkedést egyetlen génnel kötötte össze.

 

Természet és nevelés

 

Bár a genetikának fontos szerepe van, ne felejtsük el azonban, hogy az ember személyiségének markáns része a környezet hatására alakul ki.

 

"A 'menőség' genetikai és tanult alapokon egyaránt nyugodhat" - mondta el kérdésünkre Dr. Fehér Gabriella pszichológus. "Az extrovertált, nyitott emberek általában népszerűbbek, mint a zárkózott, introvertált típus, és ez nagyrészt genetikusan meghatározott. De nagyon nagy a szerepe a neveltetésnek is, főleg a szülőknek: ha a gyerek sok bátorítást, sok dicséretet kap, meri vállalni magát, szembe mer szállni másokkal, sokkal inkább válik népszerűvé. A ruha csak ennek kinyilatkoztatása, a bátortalan ember gyakran nem is mer túlságosan menő, divatos ruhát hordani, mert szíve szerint leginkább láthatatlanná válna. Másrészről a 'menőség'-hez a ruha önmagában még kevés."

 

A szülők szerepét egy korábbi holland vizsgálat is megerősítette: e szerint a megengedő-demokratikus szülők, akik támogatják és bátorítják gyerekeiket, gyakrabban neveltek népszerű utódokat, míg a tekintélyelvű nevelés bár rendszerint jó tanulmányi eredményeket hoz, azonban a családi kapcsolatokat általában feszültté teszi, és ez a társas kapcsolatokra is kihat.

 

Mire jó a népszerűség?

 

A népszerűség valószínűleg a természetes szelekció fontos terméke. Az evolúció során a társadalmi csoport közepén elhelyezkedő egyéneknek több jutott mind az információkból, mind az erőforrásokból, míg a periférián élők több mindenből maradtak ki. A népszerű emberek több támogatást és segítséget kaptak, így nagyobb eséllyel hozhattak utódokat a világra, és örökíthették át génjeiket.

 

A népszerűségnek azonban hátrányai is vannak. Járvány esetén a csoport közepén elhelyezkedők nagyobb valószínűséggel találkoznak a kórokozóval, miközben a kívülállókat megvédheti az elszigeteltség. Számos vizsgálat kimutatta, hogy a modern kor népszerű tizenévesei bár átlagban boldogabbak, azonban sokkal inkább ki vannak téve a pletykáknak és a negatív befolyásoknak. A kívülállókra sokkal kevesebb nyomás nehezedi,k és gyakrabban vannak önálló gondolataik.

 

Elmondhatjuk tehát, hogy bár genetikailag meghatározott, hogy nyitottak és társaságkedvelőek, vagy csendesek és szégyenlősek leszünk-e, a népszerűség génjeinek érvényesüléséhez szükség van a megfelelő nevelésre és önbizalomra is.

 

"Aki szeretne népszerű lenni, annak először magával kell jóban lennie, elfogadni saját jó és rossz tulajdonságait egyaránt. Ha vállalja magát, határozottan tudja vállalni és érvényesíteni a véleményét és a döntését. Ez az érzés kisugárzik, és átragad a többiekre is" - mondta el Dr. Fehér Gabriella.

13 komment

Az [origo] cikkeihez regisztrált és belépett felhasználóink szólhatnak hozzá. Ha még nem regisztrált, tegye meg itt! (Figyelem! A 2009. április 15-e előtt működött kommentrendszer regisztrációi már nem érvényesek!) Moderálási elveinkről részletesen itt olvashat. A moderálási elvekbe ütköző hozzászólásokat szerkesztőségünk bármikor törölheti.

Elfelejtett jelszó

14 Dr.Pizza 2010. 11. 09. 16:59

Kedves Papp Anikó, ne törődjön senkivel, legyen önmaga. Azt nem vehetik el. De ha a szomszédom állandóan tiroli ruhában járna, én is furcsállanám egy idő után...

13 Papp Anikó 2010. 11. 03. 10:51

Kata, nem biztos, hogy az a "feltűnő", aki divatos ruhákban jár, sőt, szerintem inkább az kelt feltűnést, aki régimódi viseletben jár: pl. ma már az a lány is feltűnést kelt, aki télen-nyáron szoknyában jár nadrág helyett:)) Pl. az én népszerűtlenségemet lehet, hogy még tovább fokozza az is, hogy tiroli stílusú ruhákban járok, virágcsattal a hajamban: szóval, hogy öltözködésem "nem polgári". De én nem is tartom nőies viseletnek a farmert, és nem is érezném magam jól benne, meg nagy pocakomat is még jobban kiemelné, ezért előnytelen is lenne. A tiroli ruha pedig "ápol és eltakar":))

12 hmoni 2010. 10. 27. 12:30

Szerintem a népszerűség egyéni dolgokon múlik.Én pl sosem vágytam arra, hogy középpontban legyek.Az utóbbi időben kimondottan kerülöm is az embereket, kivéve a barátokat.Ez a -kimondottan magyar emberek iránti ellenszenv miatt lett így.Persze azért vannak kivételek, de nem keresem őket sem.Gyerekeim sem keresik a népszerűséget,nem követik ,az éppen aktuális "magát domináns egyednek tartó" ám a mélyben éppen a sérülékenyebbségét,jellemhibáját zajosan eltakaró,uralomra vágyó egyedeket.Sok barátjuk van,de nem törekednek arra, hogy mindenki az ő hangjukat hallja.Mellesleg sokunk számára az állandóan harsány, központi emberek sokszor zavaróak.Kivéve, ha humorról van szó, bár egy idő után az is az agyunkra mehet.Egyébként sok esetben egy-egy érzelmileg agresszív apai nevelés is állhat az agresszív érvényesülni akarás hátterében.Pl az oviban egy kisfiúnak tilos sírnia,mert az apa megtiltotta neki.Erről értesítette az óvónőket is.Szóval szerintem nem feltétlenül a genetika a felelős, hanem a legtöbb esetben a rokonok elvárásainak való megfelelés,amely elvárások ,vagy emeletes hülyeségek, vagy a gyerek által félreértelmezett .

11 carpe diem 2010. 10. 26. 07:01

Az is kérdés, hogy melyik diák mitől népszerű, mert ennek vannak csoportjai:
a jóképű sportoló, a ronda, de nagyon okos, a vicces, stb.
Egy biztos: azok a srácok, akik pozitív világképpel és humorral állnak az élethez, nem irigyek, érdeklődőek, segítőkészek, és kellő lazasággal állnak az élethez, azok mindig sikeresek, bármilyenek.

Önmagában egy jóképű fiú vagy csini lány kinézete még kevés a népszerűséghez. Vagy elég: ideig-óráig. De ha sültbunkók, biztosan nem lesznek a kedvencek között.

Nekem mindegyik gyerekem iskolaszerte ismert volt, "osztályközpontok" voltak, és a barátaik nevét meg sem tudtam már jegyezni, annyian voltak, a házunk meg átjáróház volt a gyerekektől. A mai napig szeretnek nálunk összeülni. Soha nem volt egyik sem kitünő tanuló, és bizony voltak beírásaik is. Ennek ellenére mindegyiket visszavárják a tanáraik a suliban. A titkukat én sem tudom.
Egyet tudok: hozzánk az összes szülő szívesen engedte el a gyerekét, és a mi gyerekeinket mindenhol szívesen fogadják a mai napig. És ez nagyon jó érzés.

10 kkata1977 2010. 10. 25. 20:49

Szerintem a nevelésnek, neveltetésnek, s a megszerzett pozitív és negatív tapasztalatoknak, s az egyéni szerencsének legalább akkora szerepe van abban, hogy ki milyen népszerű lesz a környezetében, mint az öröklött tulajdonságoknak (személyiségnek). Ahhoz, hogy valaki népszerű legyen, azt akarni is kell, s törekedni rá. Akinek nincs igénye a népszerűségre (pl. az iskolában), az nem is tesz érte semmit, következésképpen nem is lesz népszerű. Manapság a pénz is nagyon beleszól a kérdésbe. Például egy iskolai közösségben igenis nagyon fontos szerepe van a pénznek. Akinek (legalábbis aki szüleinek) van pénze, az menő cuccokat tud venni, el tud menni külföldre nyaralni, el tud menni télen síelni, megkapja a legújabb és legdrágább játékokat is stb. A külső a népszerűség egyik alapfeltétele (itt nemcsak az öröklött külsőre gondolok, hanem az öltözködésre, megjelenésre is). Nincs igaza a cikk írójának abban, hogy aki nem népszerű, az nem is akar divatos cuccokban járni, nehogy feltűnő legyen. A népszerűtlenek is jól szeretnének kinézni, csak lehet, hogy nincs pénzük 20ezerért farmert, 30ezerért cipőt, s 50ezerért kabátot stb. venni. A turis cucc pedig ciki, legalábbis az iskolában, hiába márkás. Magyarországon legalábbis ez a realitás, mert itt még a ruhát is gond megvenni. Nem mindenkinek jut trendi cuccokra. Sok gyerek azt hordja, amire jut, vagy amit örököl a nagyobb testvértől. Az ilyen gyerekek ált. nem népszerűek, hacsak nem tűnnek ki valamivel (pl. nagyon tehetségesek valamiben - ebben az esetben is max. tisztelik őket, de ettől még nem lesznek népszerűek). Szóval, ez a dolog szerintem sokkal összetettebb kérdés annál, semhogy csupán a génekre lehessen visszavezetni. Igaza van tejvigécnek abban, hogy mindent (még a népszerűséget is)csak a génekre visszavezetni egyfajta felelősség áthárítás.

9 Papp Anikó 2010. 10. 22. 08:10

Igen, mert az élet arra tanított, hogy csak magamra számíthatok, mert borbarát van, de búbarát nincs!

8 CsupaszabĂł 2010. 10. 21. 07:38

Az se csodálkozzon azon, hogy nem tud beilleszkedni egy közösségbe, aki támad, ahelyett, hogy elfogadná a másik kommentjét. Anikó nem köteles válaszolni a neki címzett kommentre. Ha akart volna, megtette volna. Csak az a volna ne lett volna....
Azt pedig hülyeségnek tartom, hogy genetikai alapja lenne a népszerűségnek. Én fiatal koromban nem voltam népszerű, sőt, inkább egy nagyon is visszahúzódó emberke voltam. Mostanra viszont elmondhatom, hogy ha nem is népszerű, de sok ismerőst, barátot magamnak mondható ember lettem, azzal együtt, hogy a génkészletem nem változott.

6 Gömöri József 2010. 10. 20. 10:10

Tisztelt Papp Anikó Úrhölgy!
Azt hiszem, az Ön egyedi problémája – mármint, hogy nem tud beilleszkedni egy közösségbe se – a mostani, nyúlfarknyi „üzenetváltás” alapján azonosítható. Mai napon reggel kifejezetten Önnek írtam egy, véleményem szerint, udvarias és egyetértő hozzászólást 4.sorszám alatt. Ön a későbbiekben, biztos hogy olvasta soraimat, még írt egy hozzászólást, egy szó reagálás nélkül az Önnek címzettekre. Ha valaki csak és kizárólag a saját dolgaival foglalkozik, ne csodálkozzon, ha az adott közösség úgy viselkedik, ahogy viselkedik vele szemben. Üdvözlettel. József

5 Papp Anikó 2010. 10. 20. 07:43

A cikk azon mondatával pedig NEM értek egyet, miszerint "a népszerűek jobban ki vannak téve pletykáknak", sőt, szerintem ez is inkább a népszerűtlenekre igaz, sőt, még meg is vádolják őket olyasmivel is, amit el sem követtek: pl. az egyetemen egyszer olyan rágalmat hallottam vissza egy jó akaratú Évfolyamtársamtól, hogy "a Papp Anikó vizsgadolgozat után odament kedvenc Tanárához, és megmondta Neki, hogy ugyanazokat a kérdéseket tette fel, mint a tavalyi vizsgán", és akik előre gyártott dolgozattal mentek vizsgázni, ebben látták annak okát, hogy a következő vizsganapon teljesen mások voltak a kérdések. Magyarul: stréberséggel is megvádoltak!

4 Gömöri József 2010. 10. 20. 07:02

Tisztelt Papp Anikó Úrhölgy!
Örülök sorainak, mert ebből látom, nem vagyok egyedül. Hozzáteszem, sajnos így az értékrend, egyes tevékenységek súlyozása is felborul. Nem az lesz az elsődleges, hogyan érzem én jól magamat a bőrömben, hanem – ha öntudatlanul is – a külső közösségnek való megfelelés kényszere. Idővel ez komoly lelki meghasonlásokhoz is vezet. Üdvözlettel. József
  1
hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Nap tippje

Forrás: iStockphoto

Sót a szájba!

Torokfájásra, szájfekélyre vagy egyszerűen csak a fertőzések megelőzésére remek megoldás a sós vizes öblögetés.

Még több tipp »

Legújabb hozzászólás

Legolvasottabb cikkek

Szilvi75 // 2010 // feb // 23

Bocsánat, most látom csak, hogy hölgy írta a cikket. Még szomorúbb vagyok, már csak a cím miatt is. Egy kérdőjel a végén esetleg javított volna valamicskét, de ez a kijelentő mód.H...

Gyerekvállalás: 22 hónap türelem az apától (38)
Erika0000 // 2011 // okt // 02

Az én apukámnak izületi gyulladása volt,ujjak,váll,könyök,forgó,térd,boka,már alig tudott mozogni.Elmentünk magán orvoshoz és felirt olyan fájdalomcsillapitó gyulladáscsökkentőt am...

Túladagolja az országot a vitaminguru (142)
ann16 // 2010 // máj // 11

Érdekes dolgok ezek...Az orvosom szerint a sárgatest hormon nem csinál kárt...ezért ajánlják a szoptatós anyukáknak is. Átmegy az anyatejbe valamennyi belőle , én ezért nem szedte...

A nőgyógyász rémtörténete a tamponhasználatról (53)
durcika // 2010 // okt // 12

Msn címem: ojuna@windowslive.com email címem:ojuna@freemail.hu

A világ legkövérebb emberének utolsó esélye (23)
Dr.Pizza // 2010 // nov // 09

Kedves Papp Anikó, ne törődjön senkivel, legyen önmaga. Azt nem vehetik el. De ha a szomszédom állandóan tiroli ruhában járna, én is furcsállanám egy idő után...

Mitől függ, hogy gyerekünk menő vagy nem-menő lesz-e az osztályában? (13)
A LifeNetwork szerkesztősége környezetbarát, hőszivattyús irodaházban működik.