Brit iskolások vizsgálatából kiderült, hogy sem az olvasás, sem a helyesírás, sem a szépírás nem javult az omega-3 zsírsavakat tartalmazó kapszulák hatására. Ez ellentmond számos korábbi kutatásnak, amelyek szerint a halolaj serkenti a szellemi működést és javítja az osztályzatokat. A mostani vizsgálat azonban a tudósok szerint alaposabb volt, mint az eddigiek, mivel a kontrollcsoport esetében placebót használtak.
Amanda Kirby, a University of Wales professzora és munkatársai 450, 8 és 10 év közötti dél-walesi iskolással szedettek omega-3 táplálékkiegészítőt vagy placebót négy hónapon át. Az elvégzett vizsgálatok azt mutatták, hogy a halolajkapszulák nem javították az iskolai teljesítményt, bár hatására a gyermekek jobban tudtak figyelni. A 450 gyermekből 30-nál a vizsgálat kezdetekor igen alacsony omega-3 szintet mértek.
Kirby professzor szerint bár a táplálékkiegészítők segíthetnek a koncentrációban, az egészséges gyermekeknek csak kiegyensúlyozott étrendre van szükségük. "Több halat és kevesebb feldolgozott élelmiszert kellene fogyasztanunk" - javasolta Kirby. "A gyermekek nemcsak kevesebb halat esznek, de több szemétkaját is. Ha kiegyensúlyozott étrend mellett gyermekünknek nincsenek problémái az iskolában, a halolaj valószínűleg nem fog segíteni, de figyelemzavaros hiperaktivitás vagy tanulási nehézségek esetén érdemes egy próbát tenni vele."
Az omega-3 tartalmú étrendkiegészítők havonta akár több ezer forintba is kerülhetnek, hatásukat azonban még tovább kell vizsgálni a jövőben. Omega-3 zsírsavakban gazdagok a halak, például a hering, a makréla, a lazac és a friss tonhal. A speciális zsírsavakról azt állítják, hogy széleskörű jó hatásai a szívbetegség, a daganatok és a depresszió megelőzésétől az Alzheimer-kór kivédéséig terjednek. "A zsírsavak az agy 20 százalékát alkotják és számos különböző úton hatnak" - mondta el Kirby a Daily Mailnek. "Egyes szív-érrendszeri és Alzheimer-tanulmányok elég meggyőzőek."
Az elmúlt héten egy másik brit vizsgálat cáfolta, hogy halolajkapszulákkal megőrizhető a szellemi frissesség időskorban. Alan Dangour, a London School of Hygiene and Tropical Medicine kutatója 900, 70 és 80 év közötti önkéntest vizsgált, akik a halolaj hatására nem szerepeltek jobban a teszteken, bár vérükben megemelkedett az omega-3 szintje.
Később az egyik étrendkiegészítő-gyártó közölte, hogy bár nem tisztázott, hogy a halolaj bármilyen plusz segítséget adna az egészséges gyermekeknek, fontos szerepet játszik az agy és a test fejlődésében. Mivel a gyermekek ritkán fogyasztják el az ajánlott heti két adag halat, a kiegészítők segíthetnek teljesítményük maximumának elérésében. A halolajkapszulákat tehát nem kell rögtön a szemétbe dobni, mivel alternatívát kínálnak a halat nem fogyasztó gyermekek számára.
(MTI)
Torokfájásra, szájfekélyre vagy egyszerűen csak a fertőzések megelőzésére remek megoldás a sós vizes öblögetés.
Még több tipp »Bocsánat, most látom csak, hogy hölgy írta a cikket. Még szomorúbb vagyok, már csak a cím miatt is. Egy kérdőjel a végén esetleg javított volna valamicskét, de ez a kijelentő mód.H...
Gyerekvállalás: 22 hónap türelem az apától (38)Az én apukámnak izületi gyulladása volt,ujjak,váll,könyök,forgó,térd,boka,már alig tudott mozogni.Elmentünk magán orvoshoz és felirt olyan fájdalomcsillapitó gyulladáscsökkentőt am...
Túladagolja az országot a vitaminguru (142)Érdekes dolgok ezek...Az orvosom szerint a sárgatest hormon nem csinál kárt...ezért ajánlják a szoptatós anyukáknak is. Átmegy az anyatejbe valamennyi belőle , én ezért nem szedte...
A nőgyógyász rémtörténete a tamponhasználatról (53)Msn címem: ojuna@windowslive.com email címem:ojuna@freemail.hu
A világ legkövérebb emberének utolsó esélye (23)Kedves Papp Anikó, ne törődjön senkivel, legyen önmaga. Azt nem vehetik el. De ha a szomszédom állandóan tiroli ruhában járna, én is furcsállanám egy idő után...
Mitől függ, hogy gyerekünk menő vagy nem-menő lesz-e az osztályában? (13)