A multivitamin növelheti a mellrák kockázatát

[origo] | 2010. 04. 04., 7:30
Sok ember annak reményében szed multivitamint, hogy megelőzze a betegségeket, de egy új tanulmány szerint a multivitamint szedő idősebb nők esélyesebbek lehetnek a mellrákra, mint azok a társaik, akik nem vesznek be hasonló készítményeket.

Az American Journal of Clinical Nutrition hasábjain megjelenő tanulmány mindössze egy összefüggésre mutat rá a multivitamin-használat és a mellrák között. Nem szolgáltat bizonyítékot arra, hogy ez a táplálék-kiegészítő közvetlenül hozzájárul a betegséghez

 



A kutatók azt mondják, biológiailag elképzelhető, hogy a multivitaminoknak lehet ilyen hatásuk, a potenciális kapcsolat pedig "további vizsgálatokat érdemel."Az eredmények egy évtizeden át zajló tanulmányból származnak. 35 000 svéd nő adatait vizsgálták, akik az induláskor 49-83 évesek voltak, nem szenvedtek mellrákban. Az átlagban 10 év időtartam során 974-üknél diagnosztizáltak melldaganatot. A kutatók azt találták, hogy azok között, akik már a tanulmány elején jelezték a multivitamin használatát, 19 százalékkal nagyobb volt a mellrák kialakulásának esélye. Emellett még olyan faktorokat vettek figyelembe, mint az életkor, mellrák a családi anamnézisben, testsúly, zöldség- és gyümölcsfogyasztás, testmozgás, dohányzás és alkoholfogyasztás.


Mégis, a multivitamint használók nagy részénél nem alakult ki mellrák a tanulmány időtartama alatt. A 9017 használó közül 293 lett beteg, a másik csoportban pedig a kicsit több mint 26 000 főből csak 681. Míg a tanulmány egy általánosan magasabb kockázatot állapított meg a multivitamint használók teljes létszámára nézve, az egyén szempontjából a kockázat attól még lehet kicsi.


Sokan fogyasztanak multivitamint, ezért fontos a vizsgálódás


"Ha az összefüggés véletlenszerű, akkor a multivitaminok használata visszafogott hatással lehet a mellrák kockázatára az egyes nőkre vonatkozóan." - nyilatkozta a Reuters Healthnek e-mailjében a kutatás vezetője, Dr. Susanna C. Larsson, a stockholmi Karolinska Intézetből. Mivel a multivitaminok használata széles körben elterjedt, bármilyen lehetséges kockázat "nagyfokú közegészségügyi fontossággal bírhat." - mondták a kutatók. Az Egyesült Államokban például úgy becsülik, hogy a felnőttek fele rutinszerűen használja a táplálékkiegészítőket, gyakran multivitamin formájában. A tanulmány tanúsága szerint erre elsődlegesen az a hitük vezeti őket, hogy ezzel védettséget szereznek a krónikus betegségek ellen. Egy nemrégiben 160 000 idősebb amerikai nő bevonásával készített tanulmány azonban felfedezte, hogy azoknak a nyolcvan év felettieknek, akik multivitamint szedtek nem csökkent az esélyük a szívbetegség vagy rák miatt bekövetkező halálozásra.


A jelenlegi tanulmányban több mint 35 000 nő szerepelt, akiket kikérdeztek a multivitamin-készítmények használatáról, és felmérték más egészséggel és életmóddal kapcsolatos faktorjaikat is.


Vannak olyan biológiailag kézenfekvő okok, amik miatt a multivitaminokra terelhető a gyanú, állítják a kutatók. Egy nemrég végzett tanulmány felfedezte, hogy a változókor előtt álló, multivitamint használó nők mellsűrűsége nagyobb. Ez azt jelenti, hogy a mellükben viszonylag kevesebb a zsírszövet és több a mirigy- és összekötő szövetállomány. A nagyobb mellsűrűség pedig összefügg a mellrák magasabb kockázatával. A tanulmányból azonban nem derül ki világosan, hogy maga a multivitamin miatt nő-e a mell sűrűsége.


Nem tudják pontosan, melyik összetevő a kockázati tényező


Larsson csapata szerint a másik lehetséges bűnös a folsav, melyet állatkísérletek már összefüggésbe hoztak a mellrákkal. Az emberkísérletek változatos eredményekre jutottak. Míg az egyik szerint a folsavat szedő nők kockázata magasabb, mások szerint vagy nincs rá semmilyen hatással, vagy éppenséggel csökkenti a mellrák esélyét.


Mivel a multivitaminok ásványi anyagok és vitaminok keverékéből áll, nehéz kimutatni, hogy melyik tápanyag, vagy azok kombinációja köthető különösen a mellrák kockázatához, mutattak rá a kutatók. Amíg nem állnak rendelkezésre bővebb ismeretek, az a legjobb, ha a nők inkább kiegyensúlyozott táplálkozás útján veszik magukhoz a szükséges vitaminokat és ásványi anyagokat. "Ha valaki egészségesen és változatosan táplálkozik, nincs szüksége multivitaminokra." - mondta Larsson.


Medipress

hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Nap tippje

Forrás: iStockphoto

Sót a szájba!

Torokfájásra, szájfekélyre vagy egyszerűen csak a fertőzések megelőzésére remek megoldás a sós vizes öblögetés.

Még több tipp »

Legújabb hozzászólás

Legolvasottabb cikkek

Szilvi75 // 2010 // feb // 23

Bocsánat, most látom csak, hogy hölgy írta a cikket. Még szomorúbb vagyok, már csak a cím miatt is. Egy kérdőjel a végén esetleg javított volna valamicskét, de ez a kijelentő mód.H...

Gyerekvállalás: 22 hónap türelem az apától (38)
Erika0000 // 2011 // okt // 02

Az én apukámnak izületi gyulladása volt,ujjak,váll,könyök,forgó,térd,boka,már alig tudott mozogni.Elmentünk magán orvoshoz és felirt olyan fájdalomcsillapitó gyulladáscsökkentőt am...

Túladagolja az országot a vitaminguru (142)
ann16 // 2010 // máj // 11

Érdekes dolgok ezek...Az orvosom szerint a sárgatest hormon nem csinál kárt...ezért ajánlják a szoptatós anyukáknak is. Átmegy az anyatejbe valamennyi belőle , én ezért nem szedte...

A nőgyógyász rémtörténete a tamponhasználatról (53)
durcika // 2010 // okt // 12

Msn címem: ojuna@windowslive.com email címem:ojuna@freemail.hu

A világ legkövérebb emberének utolsó esélye (23)
Dr.Pizza // 2010 // nov // 09

Kedves Papp Anikó, ne törődjön senkivel, legyen önmaga. Azt nem vehetik el. De ha a szomszédom állandóan tiroli ruhában járna, én is furcsállanám egy idő után...

Mitől függ, hogy gyerekünk menő vagy nem-menő lesz-e az osztályában? (13)
A LifeNetwork szerkesztősége környezetbarát, hőszivattyús irodaházban működik.