Hét biztos út a stroke-hoz

[origo] | 2010. 03. 19., 8:18
A stroke (gutaütés) a harmadik leggyakoribb halálok a fejlett országokban, a betegség Magyarországon évente körülbelül 120 ezer embert érint.

Gutaütés akkor következik be, amikor az agy vérellátása valamilyen okból zavart szenved (ischémiás stroke), illetve ha egy ér elpattan az agyban (vérzéses stroke). A betegség itthon minden évben körülbelül 9600 ember esetében végződik halállal, míg többezer betegnél hosszú távon egészségkárosodás marad fenn.


A stroke kialakulásában a nem befolyásolható tényezők közül meghatározó szerepet játszik a genetika, az életkor és az etnikai hovatartozás. Friss kutatásokból pedig egyre több befolyásolható rizikófaktorra is derül fény, az étrendtől kezdve a lakóhelyig.


A legfőbb kockázatot az alábbi hét tényező jelenti:


1. Zsírban gazdag étrend


Ugyanazok az élelmiszerek, amelyek fokozzák a szívinfarktus kockázatát (vörös húsok, olajban sült ételek) növelik a stroke esélyét is. Az Amerikai Stroke Szövetség februári nemzetközi kongresszusán az Észak-Karolina Egyetem kutatói arról számoltak be, hogy a zsírban gazdag ételeket fogyasztó, változókor után lévő nőknél 40 százalékkal nőtt meg a stroke kockázata a zsírszegény ételeket fogyasztókhoz képest.


A feldolgozott élelmiszerekben, például a péksüteményekben és rágcsálnivalókban megtalálható transzzsírok különösen ártalmasak: napi hét gramm transzzsír elfogyasztása a kockázat 30 százalékos növekedését vonta maga után.


Ezzel szemben a mediterrán étrend csökkentheti a stroke rizikóját. Fogyasszunk sok zöldséget, teljes kiőrlésű gabonát, halat, olívaolajat, dió- és mogyoróféléket, de csökkentsük a vörös hús- és az édességadagot.


2. Egyedülálló családi állapot


Ha egy férfi szeretné csökkenteni a stroke kockázatát, nősüljön meg. Az izraeli Tel Avivi Egyetem kutatói több mint 10 ezer férfi vizsgálata alapján megállapították, hogy a negyvenes-ötvenes éveikben házas férfiaknál 64 százalékkal alacsonyabb volt a stroke kockázata a következő 34 évben, mint az egyedülállóknál. Az összefüggés az egyéb tényezőkkel, mint a társadalmi-gazdasági helyzet, a vérnyomás és a dohányzással való korrekció után is fennállt.


Egy dolog azonban elengedhetetlen: a házasságnak boldognak kell lennie. A boldogtalan házasságban élő férfiak kockázata ugyanis megegyezik az egyedülállókéval.


3. Boldogtalanság


A boldogság gyógyír a szív- és érrendszernek. A Texasi Egyetem kutatóorvosai 2001-ben arról számoltak be, hogy a jó hangulat és a pozitív hozzáállás megvédi az időseket a stroke-tól. Minden apró boldogság számított: a boldogságot mérő skálán minden pontnyi emelkedés 41 százalékos rizikócsökkenést jelentett a férfiak, és 18 százalékost a nők esetében.


Ha épp nem is vagyunk boldogok, ne veszítsük optimizmusunkat. A kutatók szerint a pozitív emberek gyakrabban fordulnak orvoshoz, mozognak és maradnak egészségesek, ezek pedig mind megvédenek a stroke-tól.


4. Elhízás


A túlsúly jelentős kockázatot jelent a stroke szempontjából, állítják a Minnesota Egyetem kutatói, akik több mint 13 ezer amerikait követtek nyomon 19 éven át. A legmagasabb BMI-vel rendelkező emberek esetében a stroke kockázata 1,43-2,12-szerese volt a soványakhoz képest.


Az összefüggés oka, hogy a stroke egyes kockázati tényezőit az elhízás rontja. Az adatok szerint a két fő bűnös a magas vérnyomás és a cukorbetegség.


5. Dohányzás


A dohányzás az Amerikai Szív Szövetség (AHA) szerint közel kétszeresére növeli a stroke kockázatát. Szerencsére a leszokás még erős dohányosok esetében is alapszintre csökkenti a rizikót. Egy 1998-as vizsgálat szerint az exdohányosok kockázata a leszokás után öt évvel a nemdohányzókénak felelt meg.


6. Ha valaki feketének született


Sajnos nem minden rizikófaktor befolyásolható. A fekete bőrűeknél kétszer gyakoribb a stroke, mint a fehéreknél, és az afroamerikaiak gyakrabban is halnak bele a gutaütésbe. Ennek egyik magyarázata lehet, hogy a feketéknél gyakoribb a cukorbetegség és a magas vérnyomás.


7. Ha nőnek születtél


A nőknek szintén fokozott kockázattal kell számolniuk. A Dél-Kaliforniai Egyetem kutatói arról számoltak be, hogy a 35-64 év közötti nőknél háromszor magasabb a stroke esélye, mint a velük egykorú férfiaknál, mivel a középkorú nőknél nagyobb a hasi zsírszövet mennyisége, ez pedig a stroke egyik rizikófaktora.

Medipress

hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Nap tippje

Forrás: iStockphoto

Sót a szájba!

Torokfájásra, szájfekélyre vagy egyszerűen csak a fertőzések megelőzésére remek megoldás a sós vizes öblögetés.

Még több tipp »

Legújabb hozzászólás

Legolvasottabb cikkek

Erika0000 // 2011 // okt // 02

Az én apukámnak izületi gyulladása volt,ujjak,váll,könyök,forgó,térd,boka,már alig tudott mozogni.Elmentünk magán orvoshoz és felirt olyan fájdalomcsillapitó gyulladáscsökkentőt am...

Túladagolja az országot a vitaminguru (142)
ann16 // 2010 // máj // 11

Érdekes dolgok ezek...Az orvosom szerint a sárgatest hormon nem csinál kárt...ezért ajánlják a szoptatós anyukáknak is. Átmegy az anyatejbe valamennyi belőle , én ezért nem szedte...

A nőgyógyász rémtörténete a tamponhasználatról (53)
durcika // 2010 // okt // 12

Msn címem: ojuna@windowslive.com email címem:ojuna@freemail.hu

A világ legkövérebb emberének utolsó esélye (23)
Dr.Pizza // 2010 // nov // 09

Kedves Papp Anikó, ne törődjön senkivel, legyen önmaga. Azt nem vehetik el. De ha a szomszédom állandóan tiroli ruhában járna, én is furcsállanám egy idő után...

Mitől függ, hogy gyerekünk menő vagy nem-menő lesz-e az osztályában? (13)
Kóbor Sándor // 2010 // nov // 17

Énis évek óta bajlódok csípő fájdalmammal. Még tudok járni,de fáj minden lépés.Pedig régen tájékozódási futóként soksok km-t tudtam lefutni.Szerettem mászkálni minden felé.Mostansá...

Az ízületi gyulladás depresszióhoz vezethet (15)